Örö

Örön historiaa
Saaristomeren keskeisten väylien varrella sijaitseva Örö on ollut strategisesti merkittävä saari vuosisatojen ajan. Se oli navigoinnin kannalta tärkeä kohde ja lähistöllä sijaitsi hyviä ankkuripaikkoja.
Örössä käynnistettiin rakennustyöt tykeille vuonna 1915, kun Venäjän asevoimat linnoittivat Örön. Samalla saarelle rakennettiin kaksi erillistä kasarmialuetta tykkien läheisyyteen. Linnake siirtyi suomalaisille keväällä 1918. Aluksi Örössä sijaitsi Erillisen Rannikkotykistöpatteriston esikunta.
Talvisodan aikana Örö joutui useiden pommitusten kohteeksi. Örö valvoi väyliä Turun suuntaan ja suojasi Hankoniemeä vihollisen maihinnousulta. Talvisodan aikana kuuden tuuman patterilla suoritettiin ilmatorjuntaa lähes päivittäin. Talvisodan jälkeen Örössä sijaitsi tilapäinen luotsiasema, kun Hankoniemi siirtyi rauhanehtojen mukaisesti Neuvostoliitolle. Tällöin Hangon edustalla olevan Russarön luotsit siityivät Öröhön. Neuvostoliiton palautettua Hankoniemen suomalaisille Örön luotsitupa lakkautettiin luotsien palatessa Hankoon.
Jatkosodan aikana vahvuus Örössä oli suuri, etenkin Hankoniemen ollessa neuvostoliittolaisten tukikohtana. Elokuun alussa 1941 linnakkeen vahvuus oli 22 upseeria, 7 aliupseeria sekä 490 miestä.
Sotien jälkeen Örö toimi koulutuslinnakkeena vuoteen 1969, jolloin siitä tuli vartiolinnake. 1980-luvun alussa Örössä järjestettiin viestikursseja, erikoiskursseja sekä tulenjohto- ja merivalvontakoulutusta. Lisäksi saarella ryhdyttiin antamaan ryhmänjohtajien jatkokoulutusta. Koulutus Örössä päättyi lopullisesti vuonna 2005. Vuonna 2015 Örö liitettiin osaksi Saaristomeren Kansallispuistoa ja saari avautui koko laajudessaan matkailulle. Saari vetää vuosittain kymmeniä tuhansia kävijöitä aiemmin suljetulle sotilassaarelle.
Tykkien kunnostus
Forum Marinum toimii Örön saarella yhteistyössä Merivoimien, Metsähallituksen, Örön yrittäjän, Sotamuseon ja Rannikkotykistön perinteistä huolehtivien yhdistysten kanssa. Forum Marinum on mukana saaren historian esittämisessä ja museoitujen tykkien kunnostamisessa ja ylläpidossa. Museo on ollut mukana toteuttamassa saaren historiaa ja luontoa esittelevää näyttelyä sekä opasteita. Örön toimintoja ylläpitävät yrittäjät huolehtivat opastuksista. Forum Marinumin mukanaolo mahdollistaa kierrokset edelleen Merivoimien hallinnoimassa 12-tuuman kasematissa. Tykkien kunnostus on alkanut vapaaehtoisvoimin vuonna 1996. Nykyään Forum Marinum koordioi talkoita. Tällä hetkellä talkootöillä huollettuina esittelykohteina on 12-tuuman Obuhov-tykki ja yksi 6-tuuman tykki eteläkärjen alueella. Talkooryhmä koostuu pääasiassa Rannikkotykistössä työskennelleistä henkilöistä, Arma Aboan ja Turun Rannikkotykistörykmentin Perinneyhdistyksen, Rannikkotykistön Perinneyhdistyksen, Satakunnan Asehistoriallisen seuran ja Turun Rannikkotykistökillan jäsenistä.
Ainutaatuinen luonto
Örön linnakesaarella on ainutlaatuinen luonto, sillä rantoja koristavat useat harvinaiset kasvit, kuten etelänkylmänkukka. Erikoisten kasvien ansiosta saarella on mantereella harvinaisia perhoslajeja, esimerkiksi kenttäkirjokoisa. Eteläisen sijaintinsa takia saarella on oivat mahdollisuudet lintujen muuttoreittien tarkkailuun. Arktisten lintujen muuttoreitti menee usein Örön lähettyviltä.
Palvelut Örössa
Örön yrittäjät Nina Liski-Tirkkonen ja Janne Tirkkonen pyörittävät saaren matkailutoimintaa. Örössa on monia palveluita, kuten hotelli, ravintola ja vierasvenesatama. Saarelle pääsee kesäaikaan useilla tavoilla. Wilson Charter ajaa saareen kesäkaudella päivittäin. Yhteysalusliikenne toimii myös talvikaudella.