Kouluille ja oppilaitoksille

Lapsille

Tervetuloa koulun tai oppilaitoksen kanssa Forum Marinumiin. Tarjoamme elämyksellisen ympäristön oppiainerajat ylittävään oppimiseen ja yhdessä tekemiseen. Järjestämme monipuolista opetusta ja työpajoja päiväkotilapsista yliopisto-opiskelijoihin.

Meillä ryhmäsi kokee myös ikimuistoisen luokkaretkikokemuksen. Sisällöt on suunniteltu uusimpien opetussuunnitelmien mukaan. Otamme myös huomioon erilaisten ryhmien erityistarpeet. Näillä  sivuille pääset tutustumaan valmiisiin luokkaretki- ja opetuspaketteihin. Jos et näistä löydä mieleistäsi niin ota yhteyttä – räätälöidään yhdessä juuri teidän ryhmälle sopiva merellinen elämys.

Tutustu myös opetusta tukeviin verkkosisältöihimme Finnassa

Opettaja-aineiston löydät täältä

 

SISÄLTÖJÄ PÄIVÄKODEISTA KORKEAKOULUIHIN

LUOKKARETKET

 

KÖYDET IRTI, PURJEET YLÖS! – luokkaretkelle purjelaivojen maailmaan

Suositulla luokkaretkellä tutustumme elämään purjelaivoilla. Kierroksella käydään kansallisaarteemme Suomen Joutsenen salaisimmissa kätköissä sekä upeassa 1890-luvulla rakennetussa Kruununmakasiiniin museorakennuksessa, jossa sijaitsee moderni ja elämyksellinen Töissä merellä -päänäyttely.

Kierroksella oppilaat pääsevät pohtimaan entisajan arkea oman elämänsä kautta. Kierroksella otetaan selvää muun muassa miten löydettiin paikasta toiseen aikana ennen älypuhelinten karttoja, sekä millaista oli yhteydenpito perheeseen aikana ennen pikaviestittelyä.

Kierros on suunniteltu peruskouluille. Opas sovittaa sisällön oppilaiden luokka-asteen mukaan.

Meille on helppo tulla! Pihalla on runsaasti ilmaista paikoitustilaa bussille. Myös eväiden nauttiminen kauniissa Aurajokirannan maisemissa on mahdollista.

Varaa kevään luokkaretki ajoissa. Parhaat päivät täyttyvät nopeasti!

 

 

Tiedustelut ja varaukset
Noora Rummukainen
museolehtori / asiakaspalveluvastaava
puh. 044 3424510
noora.rummukainen@forum-marinum.fi

 

 

OPETUSPAKETIT

 

ALAKOULU

 

OPS:in mukaiset ilmiöt, joita tarkastellaan Kierroksen kuvaus
Kestävä kehitys. Meri elinkeinona, resurssina ja suojelun kohteena.

L3: Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot

L7:

 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen

Miten meri vaikuttaa minuun ja miten minä voin vaikuttaa mereen? Miksi laivat kulkevat? Millaista on työ laivalla? Miksi meri on suojelun arvoinen? Forum Marinumissa tutustutaan yhdessä merenkulun värikkäisiin vaiheisiin. Museon esineitä tutkailemalla opimme yhdessä merenkulun elintärkeästä merkityksestä Suomelle. Kierroksella eläydytään työhön ja vapaa-aikaan merellä, sekä pohditaan mahdollisuuksiamme vaikuttaa Itämeren tulevaisuuteen.

Kesto: 60 min.

Oppiaineet: historia ja ympäristöoppi. Museovierailuun voi yhdistää myös tutustumisen purjehduksen historiaan (liikunta). Oppimiskokonaisuuteen voidaan liittää lisäksi kapteenintaulutyöpaja (45 min. / kuvataide).

 

YLÄKOULU

OPS:in mukaiset ilmiöt, joita tarkastellaan Kierroksen kuvaus
Suomen synty.

Kansallisvaltio ja kansallinen herääminen, itsenäistyminen, muutos ja monikulttuurisuus.

 

L2:

Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu

L7:

Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen

Merivoimat rauhan ja sodan aikana

Kierroksella tutustutaan Suomen meripuolustuksen vaiheisiin itsenäisyyden aikana. Tarinat Turun seudulta johdattavat aiheeseen. Tutustumme siihen millaista työ merivoimissa on ollut, sekä pohdimme millaisia sodan kokemukset ovat yksittäisille ihmisille olleet.

Kesto: 60 min

Oppiaineet: Historia. Vierailuun voi yhdistää draama- ja sanataidetyöpajan (45min, historia, äidinkieli)

Työelämä,

yhteiskuntaan osallistuminen.

Ammatteihin tutustuminen, työelämän muutos, kestävä kehitys, globaalikasvatus

 

L6:

Työelämätaidot ja yrittäjyys

L7:

Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen

Meri työnantajana

Kierroksella tutustutaan Töissä merellä ja Suomalainen laivanrakennus -näyttelyihin. Niissä pohditaan yhdessä miten työ on historian saatossa muuttunut. Millaisia ammatteja on ollut ennen? Entä nyt? Kierroksella pohditaan yhdessä merenkulun kansainvälisyyttä, liikennevälineiden kehittymistä ja globalisaation vaikutuksia erityisesti suomalaiseen kauppamerenkulkuun ja laivanrakennukseen.

Kesto: 60 min.

 

Oppiaineet: historia, yhteiskuntaoppi, maantieto, oppilaanohjaus

Museovierailun voi yhdistää myös tutustumisen Aurajokisuun rakennettuun kulttuuriympäristöön ja sen muutokseen (maantiede) tai museon eri ammatteihin ja työtehtäviin (oppilaanohjaus).

 

 

TOINEN ASTE

 

Kierroksen kuvaus
Meri työnantajana

Kierroksella tutustutaan Töissä merellä -päänäyttelyssä erilaisiin merenkulun ammatteihin ja arjessa tapahtuneisiin muutoksiin. Kierroksella pohditaan yhdessä merenkulun kansainvälisyyttä, liikennevälineiden kehittymistä ja globalisaation vaikutuksia erityisesti suomalaiseen kauppamerenkulkuun.

Kesto: 60 min.

 

Lukion oppiaineet: historia, yhteiskuntaoppi, maantieto, oppilaanohjaus

Museovierailun voi yhdistää myös tutustumisen Aurajokisuun rakennettuun kulttuuriympäristöön ja sen muutokseen (maantiede) tai museon eri ammatteihin ja työtehtäviin (oppilaanohjaus).

 

Ammatillisen koulutuksen oppiaineet ja opintolinjat:

Yhteiskunnassa ja työelämässä tarvittava osaaminen, Sosiaalinen ja kulttuurinen osaaminen, merenkulkuala,

matkailu- ja ravitsemisala, logistiikka-ala

 

Laivanrakentajien Turku

Miten Turussa rakennettiin aikansa edistyksellisemmät sotalaivat? Miksi laivanrakennus on pysynyt Suomessa? Laivanrakennuksella menee Turussa nyt lujaa, mutta harva tuntee alan vuosisataiset juuret Turussa. Ajankohtaisella kierroksella tutustutaan oppaan johdolla keskustellen Suomalainen laivanrakennus -näyttelyyn.

 

Kierroksella perehdymme laivanrakennuksen nykypäivään, mutta tutkimme yhdessä myös alan vuosisataista perinnettä pohtien miten laivanrakentajien työ on muuttunut.

Kesto: 60 min.

 

Lukion oppiaineet: historia, yhteiskuntaoppi, maantieto, oppilaanohjaus

Museovierailun voi yhdistää myös tutustumisen Aurajokisuun rakennettuun kulttuuriympäristöön ja sen muutokseen (maantiede) tai museon eri ammatteihin ja työtehtäviin (oppilaanohjaus).

 

Ammatillisen koulutuksen oppiaineet ja opintolinjat:

Yhteiskunnassa ja työelämässä tarvittava osaaminen, Sosiaalinen ja kulttuurinen osaaminen

kone- ja metalliala, tuotantotekniikka, sähkö- ja automaatiotekniikka, verhoilu- ja sisustusala

 

YLIOPISTOT JA AMMATTIKORKEAKOULUT

Kysy eri vaihtoehdoista museolehtorilta.